hirdetés

Német gazdaság

Jó évet zár a német autóipar, de a lendület mérséklődik

Az év vége közeledtével Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke megtartotta az ágazat éves fejlődéséről és aktuális kihívásairól szóló beszámolóját. Az alábbiakban ennek fontosabb megállapításait idézzük.  

hirdetés

Wissmann összességében jónak nevezte a mögöttünk hagyott évet, mert az új autók iránti kereslet a világ csaknem valamennyi, az ágazat szempontjából fontos országában bővült. Mindent egybe vetve a világ országaiban újonnan forgalomba hozott személygépkocsik száma az előzetes becslések szerint 2016-ban – 4 százalékkal meghaladva az egy évvel korábbit – 81,6 millióra emelkedett, azaz elsőízben meghaladja a 80 milliós küszöböt.

Ezen belül

  • Nyugat-Európában az idén 13,9 millió darab személygépkocsit hoztak forgalomba, ami 5 százalékos növekedésnek felel meg a múlt évihez képest,
  • az Egyesült Államokban forgalomba kerülő személygépkocsik 17,1 milliós darabszáma ugyan 2 százalékkal alacsonyabb a tavalyinál, de még ez is rendkívül magasnak nevezhető, emellett
  • meglepően dinamikusan bővült a kínai piac, ahol 2016-ban 23,1 millió új személygépkocsi forgalomba hozatalával lehet számolni, s ez 15 százalékkal több az egy évvel korábbinál.

A személyautók világpiaca – folyamatos növekedés

A VDA előrejelzése szerint a világ autópiaca 2017-ben várhatóan tovább növekedik, ugyanakkor a kockázatok is nagyobbak az ideinél. Mindezt előre bocsátva

  • Nyugat-Európában az ideihez hasonló, 13,9 millió darabhoz közelítő értékesítési darabszámot valószínűsítenek,
  • az Egyesült Államokban várhatóan ugyancsak megismétlődik az ez évi 17,1 milliós értékesítési darabszám,
  • míg Kínában – az ideinél lassúbb, mindössze öt százalékos növekedési dinamikát elérve – az újonnan forgalomba hozott személygépkocsik száma elérheti a 24,2 milliót.

Mindent egybe vetve a világ országaiban újonnan forgalomba hozott személyautók darabszáma 2017-ben várhatóan 2 százalékkal, 83,6 millió egységre emelkedik úgy, hogy a növekmény nagy része Kínában jelentkezik.

A nagyobb piacok sorában két problémás viszonylat van: Brazília és Oroszország. Előbbiben a forgalomba hozott személygépkocsik száma az idén ötödével kevesebb az egy évvel korábbinál, s 2017-ben stagnáló darabszámmal kell számolni, míg Oroszországban – az idei 10 százalékos, 1,4 millió darabra történő visszaesés után – jövőre hosszú évek óta először 5 százalékos növekedés és 1,5 milliós értékesítési darabszám valószínűsíthető.

Forrás: Stockfresh
Forrás: Stockfresh

A VDA előrejelzései szerint az ország EU-ból történő várható távozása első hatásaként az Egyesült Királyságban 2017-ben 8 százalékkal, 2,4 millió darabra csökken a forgalomba hozott gépkocsik darabszáma; hosszabb távú előrejelzést ugyanakkor nehéz lenne adni. Az bizonyosnak látszik, hogy a brexit közép- és hosszútávon negatívan fogja befolyásolni mind a nyugat-európai, mind a brit piac fejlődését.

Nagyfokú bizonytalanságot okoz a szabadkereskedelmi megállapodások, közelebbről az Egyesült Államok és az Európai Unió között tervezett megállapodás jövője. Mint Wissman fogalmazott, csak remélni lehet, hogy „az Egyesült Államok továbbra is látja az Európához fűződő kereskedelmi kapcsolatok előnyeit. Az Egyesült Államokból Európába irányuló autókivitelt 10 százalékos uniós behozatali vám terheli, ami a TTIP létrejötte és hatályba lépése esetén kiesne”.

Német autóipar: folytatódik a külföldi üzemek térnyerése

A Németországban 2016-ban újonnan forgalomba hozott személygépkocsik száma a VDA előzetes becslése szerint megközelítette a 3,4 milliót, ami 5 százalékkal meghaladja az egy évvel korábbit, és az évtized kezdete óta a legmagasabb értékesítési darabszám. Hátszelet kapott a piac a német gazdaság kedvező fejlődésétől, közelebbről a foglalkoztatás és a lakossági jövedelmek további bővülésétől, továbbá a kedvező finanszírozási feltételektől.

A jövő évre a VDA elnöke Németországban az ideivel azonos értékesítési darabszámot feltételez, ami praktikusan azt jelenti, hogy a magas bázishoz képest újabb növekedés aligha valószínűsíthető.

A belföldi termelés az idén 1 százalékkal, 5,8 millió darabra emelkedett, s a szövetség 2017-re hasonló termelési darabszámot valószínűsít. Az exportnál 2016-ra 4,4 milliós darabszámot feltételeznek, ami a jövő évben 2 százalékkal, 4,3 millióra várhatóan mérséklődni fog. A német érdekeltségű autógyárak külföldi termelése az idén várhatóan 6 százalékkal meghaladva az egy évvel korábbit, első ízben haladja meg a 10 milliós darabszámot; míg a jövő évre újabb 3 százalékos növekedési dinamika feltételezhető. Azaz folytatódik a külföldi leányvállalatoknak az össztermelésben való fokozódó részesedése.

A német autóipar a hazai üzemekben 2016 kora őszén 814,6 ezer főt foglalkoztatott, ez a szám a legmagasabb a német újraegyesülés óta. Az ágazat forgalma az év első kilenc hónapjában 306 milliárd euró volt, 2 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban.

Középpontban az elektromobilitás

A világ autópiaca 2020-ig jó 11 százalékkal, 91 millió darabra emelkedik. A növekmény jó része továbbra is hagyományos, robbanómotoros üzemmódú jármű lesz, de eközben az elektromos üzemeltetésű autók száma és aránya is emelkedni fog.

Az ágazat jövőjéről folytatott viták középpontjában az autók meghajtása áll. Jelenleg a személygépkocsik 98 százaléka robbanómotorral van ellátva, s ez vonatkozik az újonnan forgalomba hozott járművekre is. A VDA előrejelzése szerint 2025-ben az újonnan forgalomba hozott autók 15-25 százaléka elektromos meghajtású lesz (szemben egyes pesszimistább előrejelzések 3 százalékos várakozásával).

Az egy töltéssel megtehető távolság erőteljesen növekszik, s ha az közelít a hagyományos meghajtású autók egy tankolással megtehető távolságához, és az akkumulátorok ára is mérséklődik, várhatóan bővülni fog az elektromos autók iránti kereslet. Emellett folytatódnak a hagyományos, azaz benzines és dízeles üzemmódú autók üzemanyag-fogyasztása és károsanyag-kibocsátása javítását szolgáló erőfeszítések is.

Németországban a hazai autógyáraknak a forgalomba hozott összes elektromos meghajtású autón belüli részaránya jelenleg 57, Nyugat-Európában pedig 48 százalékos. Norvégiában, ahol minden tíz forgalomba hozott autóból három ma már elektromos meghajtású, a német részarány ugyancsak 57 százalékos, az Egyesült Államokban minden ötödik eladott elektromos autó ugyancsak német konszernek márkajelzését viseli, s 12 százalékkal Japánban is kétszámjegyű az összes elektromos autón belül a német márkák részaránya.

Az elektromos autók térnyerése szempontjából meghatározó jelentőségű a megfelelő töltő-infrastruktúra kiépítése. A szövetségi kormány – a VDA által helyeselt módon – 2020-ig 300 millió eurót fordít erre a célra. A szövetség azzal számol, hogy a jelenlegi 6800 töltőfejjel szemben azok száma az évtized végére 15 ezerre, míg a gyorstöltő állomásoké 150-ről néhány ezerre emelkedik.

Légkörvédelem, digitalizáció

A légkörvédelemből a német autóipar is kiveszi a részét. Tény, hogy az EU által előírt, 2021-től érvényes 95 gramm/kilométer szén-dioxid-kibocsátás a legszigorúbb, mivel az Egyesült Államokban ez az érték 2021-től kezdődően 119, Kínában 117, s Japánban is 105 gramm.

Wissmann az ágazat nevében vállalja az európai légkörvédelmi célkitűzéseknek való megfelelést, de hangsúlyozta, hogy „e globális kihívásnak sem nemzeti, sem európai erőfeszítésekkel egyedül nem lehet megfelelni”. Arra pedig, hogy hamis egyik vagy másik üzemmódnak a politika által történő előírása, jó példa, hogy egy olyan elektromos autó, amelynek az akkumulátorát szénnel előállított elektromos áramból biztosítják, rosszabb hatást gyakorol a klímamérlegre, mint egy korszerű dízelmotor.

Az autóipar ma a digitális átalakulási folyamat időszakát éli, s ebbe milliárdban kifejezve kétszámjegyű összegeket invesztál az ágazat. A német autóipari vállalatok szabadalmi világbajnokok az „autonóm vezetés” megteremtése felé vezető úton, mert ezen cégek sorában az első tíz között hat német cég, nevezetesen az Audi, a BMW, a Daimler és a Volkswagen, továbbá a Bosch és a Continental is megtalálható. S nem utolsósorban az összekötött járművek alkalmazásával a dugók egyötöde elkerülhető.

A digitalizáció és a hálózati összeköttetés új üzleti modelleket hoz magával. Az adatvédelemmel kapcsolatban világos, hogy annak eldöntése az autó üzemben tartójának döntésétől függ, hogy egyáltalán mely adatai adhatók tovább, s azokat kik használhatják. Sok esetben az autóvezetők is profitálnak abból, ha a mobilitási adatai bizonyos célokra rendelkezésre bocsáttatnak. Ilyen például a kilométer-számláló állása, mert ha a kilométeróra állása egy adatbankba kerül, nem kell a használt autó megvásárlójának az autó által megtett kilométerek száma meghamisításától tartania. A német autóipar nyitott az ilyen megoldások iránt.

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

Share on Tumblr
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés