hirdetés

PLM

A fejlesztés mint hozzáadott érték

Kívülről nézve beszállítónak lenni könnyű dolog. Sokan gondolják, hogy „amit mások tudnak, azt tudjuk mi is”. Ahogy azonban egyre jobban megismerkedünk a követelményekkel, megismerjük a sokszor jelentős szervezeti átalakításokat és beruházást követelő elvárásokat, elmúlik a lelkesedés. Cikkünkben arra keressük a választ, hogy hogyan lehet fejlesztési szolgáltatással kibővíteni a működési területünket, és így feljebb jutni a beszállítói láncban.

hirdetés

Napjainkban az ipari vállalkozások jelentős részénél a gyártás tekinthető fő működési területnek, amelyben jelentős gyakorlattal, rutinnal és szakértelemmel rendelkeznek az alapítók. Beruházási lehetőség esetén a gyártó cégek jelentős része hamarabb dönt egy újabb gép beszerzése mellett, mint hogy fejlesztési részleg kialakítását szorgalmazná. Első ránézésre logikusnak tűnik a döntés, de valóban ez szolgálja a vállalkozás érdekeit közép- és hosszú távon? A beszállítói láncba bejutni kívánó vállalkozásoknak nehéz dolguk van, hiszen a „beugró szint” egyre magasabb. Az a stratégia, hogy alacsony áron megnyerjük az első megbízást, csak hogy bekerüljünk a beszállítói körbe, az esetek nagy részében elhibázott lépés, mert az alacsony árszintről szinte lehetetlen feljebb jutni. A már megbízásokkal rendelkező vállalkozások pedig folyamatos fejlesztésre, optimalizálásra kényszerülnek a megrendelők beszerzőinek árcsökkentésre irányuló nyomása miatt. Mindkét helyzetben lehetséges megoldás, ha olyan hozzáadott értéket tudunk kínálni, amely megváltoztatja a „játékszabályokat”, és új alapokra helyezi a tárgyalásokat. Ilyen megoldás lehet például a komplex szolgáltatás, amelynek keretében az általunk gyártandó termékek, berendezések, alkatrészek fejlesztését is mi végeznénk.

A siker előfeltételei

Egy fejlesztési részleg felépítése, amely képes a megrendelői elvárásoknak megfelelő minőségben szállítani, még a területén tapasztalatokkal rendelkező vállalkozások számára is kihívást jelent. A sikerhez szükség van a vezetői elkötelezettségre, egy jó stratégiára és egy tervre, amelyet aztán nyomon követünk, és szükség esetén módosítunk. A tapasztalatok alapján a legalaposabban megtervezett projektek kerülnek végül ténylegesen megvalósításra. A tervezés során első lépésként azt a kérdést célszerű megválaszolni, hogy mit kell tennie a vállalkozásnak annak érdekében, hogy tevékenységét kibővítve, a megrendelő elvárásait teljesítve, fejlesztési szolgáltatás segítségével komplex megoldást tudjon nyújtani leendő ügyfeleinek.

Hadiipari termékfejlesztés (forrás: CAD-Terv)
Hadiipari termékfejlesztés (forrás: CAD-Terv)

Vezetői szempontból nagy a felelősség, hiszen egy-egy döntés jelentős előnyhöz juttathatja, de akár hátrányos helyzetbe is hozhatja a vállalkozást. Felmerül a kérdés, hogyan lehet mégis megtalálni az egyensúlyt, és már a kezdeti lépéseknél a lehető leghatékonyabban, gazdaságilag a legrugalmasabban kivitelezni, megvalósítani a projektet. A tervezés során jelentkező kérdések megválaszolása nem egyszerű feladat, többek között ezért is javasolt a területen jártas szakértők bevonása.

Az esetek többségében nem áll rendelkezésre egy, a megrendelői elvárásokat ismerő, a teljes folyamatot értő, megfelelő szaktudással rendelkező szakembergárda. A statisztikákat elemezve csak azok a projektek maradnak fenn, amelyeknek van „gazdájuk”, felelősük. Elvetélt ötlet, hogy a meglévő szakembergárda majd megoldja az új feladatokat, hiszen eddig is minden helyzetben feltalálta magát. Ez csak akkor igaz, ha egy-egy megbízható, régi dolgozó csak az új kihívások teljesítéséért felel. Ellenkező esetben minden érintett a legkisebb ellenállás felé mozdul, és a jól ismert, bevált területen fog további sikereket hajszolni. A felelős mellett az új területen jártas szakemberek is szükségesek a hatékony megvalósításhoz. Minden egyéb esetben a sikeresség esélye jelentősen csökken.

Informatikai megoldások szükségesek

A szakembereknek megfelelő eszközre is szükségük van a munkájuk elvégzéséhez. Nem csupán irodára, számítástechnikai eszközökre, hanem a fejlesztési folyamatot támogató informatikai megoldásra. Egy olyan integrált rendszerre, amelyben a fejlesztési ciklus minden egyes lépéséhez tartozóan az információk naprakészen elérhetők. Ahol mindig az aktuális verzió áll rendelkezésre, a módosítások során minden érintett dokumentum, rajz, darabjegyzék stb. aktualizálásra kerül. Emellett az eszközöknek képeseknek kell lenniük arra, hogy a megrendelőkkel az adatcsere hatékonyan, konverziók nélkül, súrlódásmentesen történhessen meg. Nagy a kísértés a „kicsi és olcsó”, gyakorlatilag csak a részfeladatokat támogató megoldások alkalmazására. Egy dinamikusan fejlődő vállalkozás, részleg esetében azonban gyorsan eljöhet a felismerés, hogy ezek a rendszerek ugyan kis költséggel beszerezhetők, de a későbbi működtetésük gazdaságtalan. Egy új terület indítása esetén a több évre történő tervezés elengedhetetlen, éppen ezért érdemes az informatikai megoldások terén is a hosszú távú elképzeléseknek megfelelő megoldást választani, még akkor is, ha kezdetben nem minden funkciót használunk ki.

Termékfejlesztés a 3DExperience platformon
Termékfejlesztés a 3DExperience platformon

A célok meghatározását követően első lépésben fel kell mérni a megrendelői igényeket, követelményeket és elvárásokat. Ezek alapján felállítható egy terv, áttekinthetőbbé válnak a feladatok, a kapcsolatok és a meglévő, illetve a hiányzó kompetenciák. Rangsor alapján eldönthető, mely folyamatoknak és milyen mértékben célszerű házon belül maradniuk, és melyeket érdemes kiszervezni. A feladatok kiszervezése esetén cél az együttműködés kialakítása olyan szakértő partnerekkel, akik kezdetben a lehető legtöbb feladatot el tudják végezni professzionális módon, ismerik a vevői igényeket, valamint az egyes részfolyamatokat a legjobban lefedik a megoldásaikkal.

Beszéljünk egy nyelven!

A fejlesztések napjainkban szinte kizárólag 3D-s tervezőrendszerek használatával történnek. Számos esetben a prototípus, de nem ritka, hogy a késztermék vagy a sorozat gyártása is a 3D-s modellek alapján történik. Könnyen előfordulhat, hogy a vállalkozás és a megrendelő eltérő rendszerekben dolgozik. Sok esetben ez sajnos döntési kritérium a beszállítói részről, és elsőre képtelenségnek tűnik, hogy a jól bevált rendszereket a szereplők lecseréljék. Megrendelői oldalról erre nem számíthatunk, így többnyire a beszállítónak kell alkalmazkodnia. Van, aki azért ragaszkodik a szoftveréhez, mert megszokta, szereti, nem akar megválni tőle, és emiatt gyakran „hitviták” alakulnak ki. Objektívebb megközelítés, amikor a hatékonyság bánná az eszköz cseréjét. A megrendelői oldalról nézve viszont a beszállítók által készült adatokat egy komplett egészként, egy egységben kell tudni kezelni. Ezért rögzíti számos esetben a megrendelő nem csupán a szoftvert, hanem akár a tervek készítésének módját egészen a fájlok elnevezéséig. Beszállítói oldalról tehát a megrendelői igényeket a hosszú távú együttműködés érdekében komolyan kell venni. Csak akkor lehetünk sikeresek, ha egy nyelvet beszélünk a megrendelőnkkel.

Elektronikai fejlesztés Mentor Graphics-megoldásokkal
Elektronikai fejlesztés Mentor Graphics-megoldásokkal

Már a tervezésnél, de a későbbiekben is logikus lépés a feladatok jelentős részét külső szakértőkre bízni. A projekt indulásakor ily módon lehetőség nyílik kipróbálni, mi történne, ha egy komplex szolgáltatás keretében a tervezés és gyártás is megtörténne. Kezdetben nincs beruházás, a kockázat minimális, a feladatok, folyamatok jobb megismerését követően pedig szükség esetén módosítható a terv. Hamarabb célt lehet érni, főleg, ha az adott cég ismeri a megrendelők igényét, és a teljes fejlesztési folyamatra tud megoldást adni. Ezekre az igényekre ad választ a CAD-Terv cégcsoport szolgáltatásportfóliója, amely mögött egy több mint húszfős fejlesztőcsapat és több évtizedes fejlesztési tapasztalat áll.

Saját kapacitás kiépítése

A kezdeti sikerek után lépésről lépésre felmerül az igény a saját infrastruktúra kialakítására és saját szakembergárda toborzására. Ehhez az első projektek elvégzése során szerzett tapasztalatokra kell építeni. Már a kezdetekben terveket kell készíteni annak érdekében, hogy a saját kapacitás felépítése a lehető leghatékonyabban megvalósulhasson. A projekt ezen fázisában kell egy olyan, a vállalat igényeire szabott megoldás, amellyel megvalósulhat az együttműködés a megrendelővel, amely támogatja a már kialakított folyamatokat, és egy rendszerben kezelhetők a fejlesztési folyamat során „termelt” információk, adatok, tervek, dokumentumok. Ezenfelül a megoldásnak támogatnia kell a hatékony kommunikációt a vállalaton belül, illetve az alvállalkozókkal, az ügyfelekkel, a megrendelőkkel. A vállalaton belüli kommunikáció segítése a fejlesztéssel foglalkozó kollégákon túl a marketing, az anyagbeszerzés, a karbantartás, a gyártástámogatás, az ügyféltámogatás stb. területén is meg kell hogy valósuljon. A testre szabott megoldásnak a korábban említett különböző rendszerekben előállított adatok egy platformon belül történő kezelését, integrációját is tudnia kell.

Véges elemes vizsgálat 3DExperience platformon
Véges elemes vizsgálat 3DExperience platformon

A legkézenfekvőbb megoldás egy jó referenciákkal rendelkező bevált metódus alkalmazása. A CAD-Terv testre szabott megoldásait többek között a CAD-Terv mérnökei is használják, és a piacon széles körben elismert 3DExperience platformra épülnek. A platform alapjait a CATIA, az ENOVIA és a SIMULIA termékek adják. A testreszabás keretében a környezet bevezetése az ügyféligényekre, a folyamatokra optimalizáltan valósul meg. A CAD-Terv megoldásai lefedik a teljes fejlesztési folyamatot a szolgáltatás és a testre szabott szoftvermegoldások szintjén, és így egy kézből érhetők el.

Share on Tumblr
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[195831] galéria
hirdetés
hirdetés