hirdetés

Energetika

A képviselők is beszállnak - elektromobilitás Németországban

Németországban kiemelt iparpolitikai ügy az elektromobilitás ösztönzése, amelyhez azonban több kihívásnak is meg kell feleni. Kormányzati szinten zajlik az egyeztetés. 

hirdetés

Ha csak a belpolitikai viszonyok alakulása folytán fel nem gyorsulnak az események, Németországban legközelebb a jövő év őszén rendeznek szövetségi parlamenti választásokat. Akik a választások után a Bundestag képviselői lesznek, nagy valószínűség szerint már elektromos meghajtású autókat vehetnek igénybe. 

A parlamenti képviselők hivatalos célú szállításáról szóló jelenlegi szerződés 2017. július 31-én jár le; a Bundestag illetékes bizottsága arra tett javaslatot, hogy az új szerződés a szövetségi állam tulajdonában levő BwFuhrparkService GmbH-val kerüljön megkötésre.

Az új szerződésben a tervek szerint lehetőséget biztosítanak majd arra, hogy „a fenntartható mobilitás koncepciójába történő belépés és a széndioxid-kibocsátás egyértelmű csökkentése” jegyében hivatalos célú programjaikra továbbra is felső középkategóriájú, de nem hagyományos, hanem elektromos meghajtású autókkal szállítsák a képviselő hölgyeket és urakat.

2015-ben a 3.2 millió forgalomba hozott személyautóból mindössze 12.363 volt elektromos meghajtású
2015-ben a 3.2 millió forgalomba hozott személyautóból mindössze 12.363 volt elektromos meghajtású

A kezdeményezés kidolgozói javaslatukkal az elektromos meghajtású autók használatának előnyeire kívánják a figyelmet felhívni. Tény, hogy az elektromos autók iránti kereslet ma még nagyon gyönge. Az elmúlt évben Németországban 3,2 millió darab személyautót hoztak forgalomba, s ebből csupán 12.363 elektromos meghajtású. Ahogy múlik az idő, egyre valószínűtlenebb azon kormányzati célkitűzés megvalósulása, hogy 2020-ban egymillió elektromos meghajtású autó közlekedjen a német utakon. A fő problémák – az elektromos autók viszonylag magas ára mellett – az egy tankolással megtehető távolság ma még rendkívül alacsony voltában, valamint a töltőállomások hiányában keresendőek.

Megállapodtak arról, hogy megállapodnak

Február első hetében Angela Merkel szövetségi kancellár az elektromos meghajtású járművek elterjedésének felgyorsítása szándékával találkozott Sigmar Gabriel (SPD) gazdasági, Wolfgang Schäuble pénzügy- és Alexander Dobrindt (CSU) közlekedési miniszterrel, valamint a BMW, a Daimler és a Volkswagen-csoport elnökével.

Azoknak, akik a gyakorlatba gyorsan átültethető konkrét döntéseket vártak a megbeszéléstől, csalódniuk kellett. Csak arról született megállapodás, hogy néhány héten belül kidolgoznak egy, a németországi elektromobilitás fejlesztését szolgáló egységes stratégiát.

A gazdasági tárca vezetője – mint azt még a kancellári találkozót megelőző napokban kifejtette - egy kétmilliárd eurós fejlesztési programmal szeretné elérni, hogy felgyorsuljon az elektromos meghajtású autók németországi elterjedése úgy, hogy ennek kizárólagos forrása a szövetségi költségvetés lenne. Egy ilyen program, amikor a gazdasági növekedés mértéke a kormányzat várakozása szerint eléri az 1,7 százalékot, Gabriel szerint adóemelés nélkül is megfinanszírozható.

Barbara Hendricks (SPD) környezetvédelmi miniszter szintén úgy véli, hogy – a 2008/2009. évi válság idején bevezetett „roncsprémiumra” emlékeztető módon – a magánvásárlók számára öt-, a vállalati/vállalkozói szféra esetében pedig háromezer euró állami vásárlási prémium biztosításával ösztönöznék az elektromos autók vásárlását. „Ilyesféle vásárlási ösztönzés nélkül nem érjük el azt a célunkat, hogy 2020-ra egymillió elektromos meghajtású jármű fusson a német utakon” – mondta Hendricks egy, a közelmúltban megjelent sajtó-interjúban. Wolfgang Schäuble (CDU) szövetségi pénzügyminiszter ezzel szemben ellenzi az elektromos meghajtású járművek vásárlásának a koalíciós partnerek által javasolt ösztönzését, s ennek a kancellárnál folytatott megbeszélésen is hangot adott.

Kihívások az elektromobilitásban

Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke üdvözölte, hogy „a nagykoalíción belül megjelentek az elektromobilitás elterjesztéséhez szükséges keretfeltételek javítását szolgáló konkrét politikai döntésekről szóló viták”. Emlékeztetett arra, hogy „a német autóipar, a gyárak és a beszállítóik az elmúlt években több mint 14 milliárd eurót fordítottak az elektromobilitást szolgáló kutatásokra és fejlesztésekre. 29 különböző elektromos meghajtású modelljével a német autóipar világméretekben a modellek legszélesebb és leginnovatívabb választékát kínálja a piacon. Most a töltő-infrastruktúra kiépítéséhez, a közbeszerzésekhez és a piac felfutásához kell megfelelő politikai keretfeltételeket kell megteremteni”.  A VDAadatai szerint ma 5.600 közterületen elhelyezett töltőpont van Németországban. „Ez rendkívül kevés. A vevő joggal várja el egy egyszerű töltőinfrastruktúra közterületeken való kiépítését” – figyelmeztetett a közlekedési tárca két évtizeddel ezelőtti vezetője.

Matthias Wissmann a VDA elnöke üdvözli az elektromobilitás elterjesztésének keretfeltételeiről szóló egyeztetést
Matthias Wissmann a VDA elnöke üdvözli az elektromobilitás elterjesztésének keretfeltételeiről szóló egyeztetést

Ugyanakkor „nincs még egy olyan autós nemzet, melynek ilyen sokszínű kínálata lenne elektromos meghajtású járművekből” – mondta Wissmann. 2015-ben az újonnan forgalomba hozott autók mégis csupán 0,7 százaléka volt elektromos meghajtású. „Ma még hiányzik a német vevők számára a vonzó vásárlási környezet. Más országokban – mint Norvégia vagy Hollandia – a német gyártóknak az elektromos meghajtású autók értékesítésében elért részaránya meghaladja az 50 százalékot. Ez pedig azt mutatja, hogy a kínálatunk találkozik a vásárlók kívánságaival. A töltőoszlopok elterjedését szolgáló beruházások ezért ma épp olyan fontosak, mint a közületek beszerzési kezdeményezése.”

Egy további kihívás az elektromos autók által megtett rövid távolság növelése, bár ma, amikor a németországi napi átlagos futásteljesítmény csupán 22 kilométer – legalábbis Wissmann szerint – az egy töltéssel megtehető távolság nem nevezhető kevésnek. A VDA elnöke szerint „az egy töltéssel megtehető távolság növekedni, az árak pedig csökkenni fognak. Azt várjuk, hogy 2025-ig a költségek a mai akkumulátorok költségeivel szemben feleződni fognak. Aki pedig már ma hosszabb távot akar megtenni, választhatja a feltölthető hibrid-üzemeltetésű járművet.”

„A tapasztalatok azt mutatják, hogy – tekintettel az olajárak alacsony szintjére – az elektromobilitás azokban az országokban nyer a leggyorsabban teret, amelyekben fenntartható piaci ösztönzések vannak” – véli Wissmann, aki szerint vonzerőként mind az adózás oldaláról nyújtott impulzusok, mind a vásárlások közvetlen ösztönzése vagy akár a kettő kombinációja is szóba jöhet. 

Juhász Imre
a szerző cikkei

Share on Tumblr
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés