hirdetés

Online árverés

Multiktól a kkv-kig – jó üzlet az ipari árverés

Az ipari eszközök aukciójának nincs olyan hagyománya Magyarországon, mint a képzőművészeti árveréseknek, de hasonlóan működik; licitálnak az érdeklődők a kikiáltott tárgyakra, az üzletből pedig az aukciós ház, jelen esetben az Intergavel Aukciószervező Kft. is részesül. A magyar vállalkozás most a közép-kelet európai régióban terjeszkedik. 

hirdetés

Kocsis Csaba ügyvezető
Kocsis Csaba ügyvezető
Az Intergavel Kft. 2005 óta bonyolít ipari aukciókat, 2009-től online árveréseket is szerveznek. Manapság van még igény az élő aukciókra?

Az utóbbi időben szinte csak online árverést bonyolítunk, bár tavaly előfordult, hogy élő aukciót szerveztünk. A felszámoló kezdeményezett a gyárbezárást, a közjegyző pedig nem vállalta az online aukciót. Ilyenkor szinte ugyanaz a feladatunk, mint az online árverés esetében – közönséget kell szerveznünk. 

Az Intergavel oldalán jelenleg négy futó és négy várható árverés jelenik meg márciusi zárással. Ennyire pörög a piac?

Szerencsére igen. Egyrészt aktívabb a gazdaság és nagyobb a vásárlási kedv az elmúlt két évben, ezáltal gyakoribb az eszközállomány cseréje is a vállalatok körében. Másrészt hosszú távú partnereink között vannak olyan multinacionális cégek is, amelyeknél a belső szabályzat bizonyos idő után kötelező eszközcserét ír elő. A Tesco és a Lidl például két olyan nagy ügyfelünk, amelyeknek rendszeresen lecserélt eszközparkját remekül tudják hasznosítani a hazai kis- és középvállalkozások.

A cégnek pontosan mi a feladata ebben a folyamatban?

Az Intergavel kétirányú tevékenységet folytat: egyrészt keresi az ügyfelet, akinek eladó eszközei vannak, másrészt szervezi az aukció közönségét – legyen az élő vagy online árverés.

Átlagosan mennyien vesznek részt egy ilyen aukción?

Ez változó. Többnyire 100 tételből álló csomagokat hirdetünk meg, és a meghirdetett tételek nagyjából 90 százalékát értékesítjük. A kikiáltási árnál jellemzően 30-40 százalékkal magasabb összegért kelnek el a meghirdetett eszközök, tehát éles verseny szokott kialakulni. A legutóbbi, egy gumiabroncsgyár bezárásakor tartott aukción – amelynek 3. fordulója még zajlik – 300-an licitáltak egyszerre. Kisebb csomagok meghirdetésénél általában 25-30 érdeklődő van egyszerre a rendszerben.

A kikiáltási árat önök javasolják?

Igen. Amikor megvan az együttműködő partner, felmérjük a meghirdetni kívánt eszközállományt, majd pontos jegyzőkönyv és értékbecslés alapján árakkal, fotókkal, és az összes információt összegyűjtve készítünk egy katalógust, amelyet az ügyfél visszaigazol. Ennek elkészítése egy gyárbezárás esetén akár 2-3 ember egy hónapos munkája is lehet. Miután készen van a pontos leltár, meghirdetjük a projektet és megpróbáljuk megtalálni az érdekelt ügyfeleket. Az árverés vége előtt rendezünk egy megtekintési napot – ezt főleg nagyobb értékű gépek árverése esetén szokták kihasználni az érdeklődők.

Ez garantálja a minőséget?

Alapvetően igen. Partnereink többsége multinacionális nagyvállalat – azok pedig csak jó minőségű gépekkel, eszközökkel dolgoznak és a piacnak is igen nagy a bizodalma ezekben a cégekben. Olyan esetben természetesen, ahol valami tárgyi tévedés történt – például egy esztergagép nem képes két, csak egyméteres munkadarab megmunkálására –, helye van a reklamációnak. Ez azonban nagyon ritka, eddig még nem volt szükség jogi eszközök alkalmazására.  

Kocsis Csaba ügyvezető
Kocsis Csaba ügyvezető

Jellemzően milyen iparágakból veszik igénybe ezt a szolgáltatást?

Változó, sok az ügyfelünk az élelmiszergyártó és az autóipari szegmensből, de ahogy a kezdetekben, most is van pénzintézeti partnerünk.

Kezdetben elsősorban a pénzintézetek vették igénybe a szolgáltatást?  

Részben igen. Az Intergavel Kft. 2005 óta működik Magyarországon, és indulásunkkor egy német-osztrák tulajdonú árverező cég magyarországi leányvállalataként működött. Ausztriában a megbízók 70-80 százalékát a felszámolók adták, ám be kellett látni, hogy itthon egészen más a felszámolói kultúra, mint Nyugat-Európában. Más megoldást kellett találnunk. Megkerestük a nagyobb pénzintézeteket, az általuk visszavett eszközöket kezdtük el értékesíteni. Az első ügyfelünk például az Erste Bank volt. A válság kezdetekor azt hittük, hogy majd élénkül az aukciós piac a sok eladó termék miatt, de nem így lett. A pénzintézeteknél ugyanis éppen azok az eszközök ragadtak bent, amelyeket messze a piaci érték felett áraztak, vagyis csak a hivatalos értékük töredékéért lehetett volna értékesíteni. Ekkora veszteség elkönyvelését pedig semelyik pénzintézeti vezető nem vállalta volna fel.

Mihez kezdtek?

Akkoriban indult az online aukciózás Londonban, ahhoz azonban nem voltak elég különlegesek az eladásra kínált ipari eszközeink, hogy a nyugat-európai piacon értékesíthessük azokat. Gondoltunk hát egyet és vettünk egy árverésre alkalmas amerikai alapszoftvert, átdolgoztuk, majd két hónnappal később elindult az első online aukciónk.

Milyen eszköz képes átütni a lokális határt és elérni a nemzetközi érdeklődést?

Nagyon különleges gépet, eszközt kell kínálni ahhoz, hogy az érdeklődés földrajzilag is széleskörű legyen. Amikor például a Rába motorgyár eszközállományát értékesítettük, ott voltak olyan gépek, amelyek iránt Amerikától Indiáig mutatkozott érdeklődés, ám egy egyszerűbb, máshol is elérhető gép miatt nem utazik messzire a vevő.

2014-hez képest nőtt az online árveréseken értékesített eszközök száma
2014-hez képest nőtt az online árveréseken értékesített eszközök száma

Hogy áll a cég a régiós terjeszkedésben?

Mostanra kétirányú igény látszik megvalósulni. Egyrészt a Tesco, amely jelen van a visegrádi országokban, 2010 óta állandó megbízónk. Velük már bejáratottan és jól működik az eszközárusítás. A tavalyi évben központosították a cégnél a menedzsmentet, és a regionális vezetés megbízott minket, hogy értékesítsük az eszközeiket. Másrészt mi is szeretnénk minél szélesebb ügyfélkört kialakítani a szomszédos országokban. Most azon dolgozunk, hogy Csehország, Lengyelország és Szlovákia mellett Romániában is ott lehessünk egy, az adott nyelven elérhető rendszerrel, adószámmal és humánerőforrással. Ez nem kis feladat, mint ahogy az sem, hogy az itthon már jól működő partneri, illetve érdeklődő kört ezen országokban is kiépítsük. Hiába online árverésről van szó, az értékesített eszközök többségére lokálisan van a legnagyobb érdeklődés.

A Troostwijk holland online aukciós cég szintén értékesíti a Magyarországon elérhető eszközöket az online piacon. Ők elsősorban a nyugat-európai piacra dolgoznak?

Igen. Az ő előnyük, hogy nagyobb a nyugat-európai ügyfélkörük, mi viszont erősebbek vagyunk a hazai kkv-kat, illetve a régiót érdeklő árukban. Jól megférünk egymás mellett.

Az Inetrgavel elmúlt éve számokban:

- 2015-ben 1, 83 millió euró értékű áru cserélt gazdát az online felületen

- 54 aukció zajlott

- 22 megbízó termékét értékesítette a cég

- Az online felületen összesen 3750 potenciális vásárlói regisztráció van, ebből 978 cég 2015-ben regisztrált

- A cég árbevétele 2015-ben 150 millió 400 ezer forint volt

Zákányi Virág
a szerző cikkei

hirdetés
Share on Tumblr
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés