hirdetés

Jövő gyára

Új szinten a gyártórendszerek összekapcsolása

Az okosgyárak működtetői nemcsak pontosabban tudják megtervezni a termelési mennyiségeket, hanem akár speciális, testreszabott ajánlatokat is nyújthatnak, közvetlenül a fogyasztóknak. Az ipar 4.0 új szintre emeli a rendszerek és gyártóberendezések összekapcsolását, és aki halogatja az átalakulást, az menthetetlenül lemarad okosabb, agilisebb versenytársaitól – mondja szerzőnk, az SAP Hungary Kft. üzeletfejlesztői vezetője.

hirdetés

Az Erő velünk van – gondolhatták azok a kereskedők, akik még tavaly szeptemberben, hónapokkal a legújabb Star Wars-film bemutatója előtt a Force Friday akció keretében bombaüzletet csináltak. A hatalmas médiakampány elképesztő érdeklődést hozott, és szinte pillanatok alatt elkapkodták az emberek a polcokról a galaxis egyik legismertebb történetéhez kapcsolódó akciófigurákat, maketteket. Pedig a játékgyártók és a kereskedők már két évvel korábban elkezdték a felkészülést, a vásárlók rohama azonban mindenkit meglepett.

Ez az eset is jól mutatja, hogy mennyire nehéz megbecsülni a fogyasztói igényeket. De mi lenne, ha a gyártóknak nem kellene a megérzéseikre hagyatkozniuk, amikor arról döntenek, hogy mennyit készítenek egy-egy termékből, hanem a tényleges igények alapján tervezhetnék meg a gyártást? Nos, ezt a lehetőséget teremtik meg az okosgyárak, amelyekben összekapcsolódnak egymással a különböző rendszerek és gyártósorok, és teljesen digitalizálják a folyamatokat. Ez pedig nemcsak azt eredményezi, hogy pontosabban tudják megtervezni a termelési mennyiségeket, hanem akár speciális, testreszabott ajánlatot is nyújthatnak a fogyasztóknak. Visszatérve kicsit a Star Wars világába, képzeljük el, hogy egy szülő úgy dönt, hogy a gyermeke nevével gravírozott lézerkardot rendel, amelyet egy okosgyárban el is tudnak készíteni számára. A termelés ilyen jellegű megközelítésére, a hálózatba kapcsolt rendszerek és gépek koncepciójára utalhatunk ipar 4.0-ként vagy negyedik ipari forradalomként, amely már napjainkban is zajlik. 

Szintet lépő kapcsolatok

Az okosüzem fejlettségét a rendszerek és a berendezések hálózati összekapcsolásának szintje határozza meg, amelyet öt kategóriába lehet sorolni. Az első szint a vállalaton belüli vertikális integráció, ami azt jelenti, hogy a cég üzleti rendszerei összeköttetésben állnak a gyártási terület rendszereivel. A második szintet a gépek közötti közvetlen kapcsolat létrehozása jelenti, amikor az intelligens berendezések öndiagnosztikát és önkorrekciót is végeznek, ha szükséges. Ezekben az üzemekben a gépekbe szenzorokat vagy RFID- (radio frequency identification, rádiófrekvenciás azonosítás) csipeket építenek, amelyek lehetővé teszik, hogy kommunikáljanak egymással a munkavégzés közben, ezzel tovább pontosítva a folyamatot.

Az e-kereskedelmi integráció az összekapcsolódás harmadik szintje. Az ilyen típusú gyár már közvetlenül a fogyasztóval áll kapcsolatban, személyre szabott, magas szinten konfigurálható termékeket kínálva számukra, és a folyamatot a megrendelés beérkezésétől a gyártásig kontrollálja. A már említett, a megajándékozott nevével gravírozott lézerkardot is egy ilyen üzem készítheti el a megrendelő számára.

A hálózatba kapcsolás negyedik szintjén már nemcsak a gyártási folyamat, hanem a teljes ellátási lánc integrációjáról lehet beszélni. Egy ilyen koncepció támogatja a beszállítók, a szerződéses gyártók, a tervezők, az OEM-ek és a fogyasztók együttműködését. Az ötödik szinten az üzemben található, a gyártást végző gépek kapcsolódnak egy gépi felhőhöz, amely lehetővé teszi a távoli ellenőrzést, az előrejelzésen alapuló karbantartást és a minőségmenedzsmentet.

Új utakon a Harley Davidson

Hogy mindez hogyan működik a gyakorlatban, és milyen változásokat hozhat egy cég életében, ha okosgyárban végzi a termelést, arra jó példa a Harley Davidson esete. A teljes üzleti tevékenységet és a vállalat különböző üzemeiben végzett gyártási folyamatokat integrálták, így egy központból lehet követni a működést. Emellett a gyártási területen is fontos fejlesztéseket hajtottak végre, az alkatrészeken elhelyezett RFID-csipek segítségével az automatizálás új szintjére emelték az összeszerelést. Az egyedi igényeket is igyekeznek maximálisan kiszolgálni, ennek érdekében megvalósították az e-kereskedelmi integrációt. Ez lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy a színt, a külső dizájnt, az üzemanyagtartály méretét saját maguk határozzák meg. A kereskedők online kapcsolódnak a Harley Davidson gyártási folyamataihoz, és a vevők rögtön a vásárláskor jelezni tudják az egyedi kívánságaikat.

Az eredmény önmagáért beszél, a cég egyik gyárában 200 millió dollárral csökkentek a működési költségek, emellett sokkal hatékonyabb lett a termelés, a papírmunka már a múlté, a minőség pedig látványosan javult. Míg korábban a Harley-nál az új rendelésekre 21 napos vállalási határidőt adtak, most mindössze hatórásat.

Ebből a példából is jól látszik, milyen előnyökkel jár az okosgyárak megvalósítása, és le kell szögeznünk, hogy azok a termelő vállalkozások, amelyek haboznak, kivárnak az átalakulás megkezdésével, csak késleltetik az elkerülhetetlent. Az okosüzemek ugyanis elterjednek, és megkerülhetetlenek lesznek a jövőben. A Mckinsey tanácsadó cég rákérdezett termelő cégeknél, hogy milyen hatással számolnak az ipar 4.0 bevezetésével. A válaszadók szerint 23 százalékos bevételnövekedést és 26 százalékos termelékenységjavulást hozhat az új koncepció, így nem meglepő, hogy 80 százalékuk készül változtatásokra az üzleti modellben. Azoknak pedig, akik nem hisznek az okosgyárak és a hálózatba kapcsolt rendszerek erejében, azzal kell számolniuk, hogy lemaradnak az újabb, okosabb, agilisebb versenytársaiktól.

Berczik Márton ,SAP
a szerző cikkei

Share on Tumblr
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés