hirdetés

Smar City

Okoskukák érkezhetnek minden háztartásba

Az intelligens városoknak számos feltétele lehet, többek között például az intelligens hulladékgazdálkodás. De mit is takar ez pontosan? Az Európai Unió elvárásainak megfelelően, a hulladékszállítás kapcsán hamarosan Magyarországon is átalakulhat az eddigi gyakorlat.

hirdetés

A jövőben az egy hónapban elszállított hulladék tényleges súlya alapján fizethetünk, a mérést pedig okoskukák és okos teherautók segítségével végezhetik majd a szolgáltatók. Így 2015 akár már az EU direktívának megfelelően kialakított hulladékgazdálkodási megoldások éve lehet.Az intelligens város egyik ismertetője a fenntarthatóságra törekvés, a zöld alternatívák minél nagyobb arányú alkalmazása.

Szemléletesebb példa kevés létezik e tekintetben a szemétszállításnál – mára pedig a hulladékgazdálkodás területét is elérték az ún. okos megoldások. Külön öröm, hogy ezúttal nem nyugatról évtizedes csúszással átvett technológiáról, hanem egy magyar cég fejlesztéséről beszélhetünk: az IBCS Hungary Kft. kísérleti megoldását nyáron Kiskunhalason próbálták ki élesben.

Arról, hogy a feketeürítés ma mekkora károkat okoz, csak becslések vannak
Arról, hogy a feketeürítés ma mekkora károkat okoz, csak becslések vannak

A jövőre nézve bíztató, hogy Nyíregyháza nemrég nyert pályázatot a helyi hulladékgazdálkodási rendszer fejlesztésére, de az az ötletért felelős cég több hulladékgazdálkodási szervezettel is folytat tárgyalásokat az alkalmazásról. (A kiskunhalasi pilot projektben a súlymérési megoldásokat szállító Tenzi Kft. és a környezetvédelmi szakmai tapasztalattal rendelkező RexTerra Kft. volt az IBCS partnere.)

Az uniós jogi szabályozás szintén abba az irányba halad, hogy egy nap mindenki az általa termelt szemét súlya alapján térítsen, ami az igazságosabb teherviselés célján túl a környezettudatosabb szemlélet terjedését is szolgálja. A közösségi szabálytervezet hazai véleményezése pont idén augusztusban fejeződött be.

A jelenlegi rendszer mindenki által ismert: szabott, ám településenként eltérő havidíj fejében az utcára kitett szemetest napi-heti rendszerességgel elszállítja a kukásautó a lerakóba. Ugyanazt a havidíjat fizeti, aki – a felújítási sittet heteken keresztül adagolva a kukába – több köbméter nem háztartási hulladéknak minősülő szemetet szállíttat el, mint aki a nyaralóövezetben lévő lakása elé évente csupán 5-6 alkalommal tolja ki a konténert.

A működés ráadásul magában hordozza az ún. feketeürítés veszélyét, amikor egy külön összeg fejében szállítják el a plusz hulladékot – a statisztikák hiányában csak becslésekre támaszkodó szakértők szerint a kukánként 500 forintos tarifának azonban nincs nyoma a könyvelésben, bevételben. Ez tehát a hulladékszállítót és a szemétlerakót károsítja, a cégeket, amelyek ebből a piacból élnek. Az okoskukák számukra, és rajtuk kívül a lakosság számára jelenthet előnyt: az elszállított hulladék tényleges súlya után való térítés követhetővé, és arányosabbá teszi a térítési díjat.

Hogyan működik az okoskuka?

Első lépésben maguknak a kukáknak a felokosítása történik meg: a szabványos lakossági konténerek mindegyike alkalmas arra, hogy egy RFID azonosítót szereljenek rájuk – ismerteti Vadas György, az IBCS Hungary Kft. szakértője. Ezzel egyidejűleg megtörténik az azonosított tároló elektronikus nyilvántartása vétele is, vagyis a rendszer ettől kezdve már tudja, kihez tartozik, kinek kell a számlát küldeni.

A nagyobbik falat a gépjárművek felszerelése: az egyenként kb. 40 millió forintos szemétszállítók átalakítása hozzávetőlegesen 5-7 millió forintot jelent. Ez magában tartalmazza a fedélzeti egységet, és az olyan kiegészítő tartozékokat, mint az RFID olvasók, az infrasorompók, GPS-jeladók, súlymérők, kamerák. A rendszer ugyanis jóval több egy mérleg és egy azonosító keresztezésénél – mondta a projekt műszaki, technológiai lebonyolításáért felelős Vadas György.

A kezelőműszerek mellett észrevétlenül elfér az RFID-szkennelésért felelős egység
A kezelőműszerek mellett észrevétlenül elfér az RFID-szkennelésért felelős egység

A kuka behelyezésekor a rendszer megállapítja, kihez tartozik a konténer, leméri annak súlyát, fényképet készít, a gps alapján rögzíti az elszállítás pontos helyét, idejét. Az ügyfélszolgálattal, számlázással, elektronikus ügyintézési megoldásokkal összekötve képes akár arra is, hogy valós időben értesítse a tulajdonost az elszállításról, a kiszámlázott tétellel egyetemben. A kamerák és a szállítótérbe minden illegális berakodást észlelő infrasorompók révén a feketeürítés is elkerülhető, hiszen a rögzített adatok alapján bármelyik autó tevékenysége visszakereshető, ha túlsúllyal érkezik a lerakóhoz.

Arról, hogy a feketeürítés ma mekkora károkat okoz, csak becslések vannak. Ugyanakkor a már említett 500 forintos feketepiaci áron, és napi 30-40 konténernyi illegális szeméttel számolva hetente százezer forintos bevételkiesés az érintetteknek, minden egyes hulladékszállító gépjármű esetében. Vagyis a beruházással járó 5-7 millió forintos átlagkiadás hozzávetőlegesen egy év-másfél év alatt megtérülhet, kalkulálható bevétel-növekedés mellett. Nem beszélve a további járulékos haszonról, hogy a rendszer rugalmasan tovább bővíthető.

Önnek 1 új üzenete érkezett a kukásautótól

Nincs messze az idő, amikor az ember okostelefonjára üzenet érkezik, a feladó pedig a környéket járó hulladékszálíltó gépjármű lesz. „Az ön 123456. számú kukáját a mai napon 12:57-kor kiürítettük. Az elszállított hulladék súlya 34 kg, az ürítés díja 870 Ft, a tételt havi elszámolású számlájához hozzáadtuk, melynek jelenlegi értéke 2410 Ft. A készült képeket eléri személyes tárhelyén” – áll majd például az üzenetben.

Vagyis alkalmassá tehető a flottakövetésre, de a kimutatások révén akár az útvonalak optimalizálására is, ami szintén kisebb környezetterhelést jelent a város számára. Mindez lehetővé teszi, hogy az ügyfelek a valós szeméttermelésük alapján fizessenek, amellett természetesen, hogy a rendelkezésre állási díjat – kötelező szolgáltatás révén – mindenkinek meg kell majd fizetnie. A kényelemnél is nagyobb hozadék, hogy a hulladékkezeléshez való hozzáállás, a szemlélet is változik idővel, így az ügyfelek is környezettudatosabbá válnak.

A megoldás azonban nemcsak az ügyfelek számára kényelmes, de konkrét gazdasági hasznot is jelent a piaci szereplőknek, gazdaságosabb működést lehetővé téve. A hulladéklerakók tulajdonosai pedig abból profitálhatnak, hogy a jelenlegi gyakorlattal szemben – amikor a rengeteg túlürítés miatt jóval hamarabb telnek meg a lerakók az előzőleg tervezettnél – hosszabb távú, valóban kiszámítható működéssel számolhatnak. Ez jelenti a fenntartható növekedés szempontjából talán a legfontosabb előnyt: közvetetten zöldebb környezetet teremt a fejlesztés. Okos rendszerek, okosodó felhasználók, egy okosabb és élhetőbb város eljöveteléért.

(forrás: GyártásTrend)
Share on Tumblr
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[158639] galéria
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés